Nestlé+Google=Osmakligt

Publicerad 7/9, 2013

Idag publicerade Svenska Dagbladet en debattartikeln skriven av mig, Anna-Sofia Winroth, och Tovan Thåst.

Nyheten om samarbetet emellan drakarna väcker många farhågor. Tänker inte Google på att de reflekterar sig i Nestlés mörka spegelbild? Hur många använder sig inte av Googles funktioner dagligen, vad händer med öppenheten? Varför samarbeta med ett varumärke?

Google behöver sin trovärdighet, nu och på sikt och att då alliera sig med en skandalomsusad livsmedelsjätte känns rent korkat. Hittills har Google inte riktat in sig på varumärken, det är en oroväckande signal i sig.

Varför stör det mig?

Google har med Nestlé gjort en symbol, en "gubbe", som ser ut som chokladkakan Kit-Kat. (läs mer utförligt i artikeln) Den kakao som används för att producera Kit-Kat innehåller barnarbete. Punkt slut. Se danska journalisten Mikis dokumentärer i frågan. Jag själv har också bevittnat hur branschen fungerar. För mig blir det därför rent osmakligt att Google väljer en sådan samarbetspartner. Jag menar också att Google inte ska välja ett varumärke överhuvudtaget. Och Nestlé, som gång på gång blir avslöjade i rejäla skandaler, är ett ovanligt dumt val av sängkompis.

Vill du att dina barn, våra barn och allas barn ska ha en framtid?

Ska jordens resurser räcka till så måste vi arbeta med våra resurser på ett helt annat sätt än vad vi gör idag. Nestlé tillhör gårdagens banditer, hoppas jag. Det är dags att omfördela och förändra världens balans. För oss alla!

Snälla, läs artikeln. Dela och sprid budskapet!

Fotot tog jag i Afrika 2012. Kvinnan ville att jag skulle berätta om henne hemmavid. Vi hade ingen lång pratstund och jag känner att det är svårt att föra fram hennes budskap på rätt sätt. En dag kommer kanske de orden till mig? Däremot låter jag henne nu vara en symbol för alla fantastiska människor som sällan får chansen till att göra sig hörd ute i omvärlden.

Anna-Sofia Winroth